Τρίτη, 21 Ιουνίου 2011

Προβάδισμα των Γαλλικών

Του Απόστολου Λακασα
Με βραχεία κεφαλή τα Γαλλικά επικρατούν των Γερμανικών στις επιλογές των Ελλήνων μαθητών. Πέρυσι Γαλλικά διδάχθηκαν 132.383 μαθητές ενώ 129.329 Γερμανικά. Βέβαια, οι αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Παιδείας για την δεύτερη ξένη γλώσσα αναμένεται να ενισχύσει τη γαλλοφωνία στην ελληνική εκπαίδευση, και αυτό διότι πλέον η δεύτερη ξένη γλώσσα σε κάθε Γυμνάσιο θα επιλέγεται με βάση τους μόνιμους καθηγητές του σχολείου. Μόνιμη σταθερά βέβαια είναι τα Αγγλικά που διδάσκονται από την Α΄ Δημοτικού.
Συνολικά, οι καθηγητές Γαλλικών είναι υπερδιπλάσιοι των καθηγητών Γερμανικών (3.322 έναντι 1.813). Πάντως, το υπουργείο έδωσε διετή μεταβατική περίοδο στην εφαρμογή της διάταξης, γεγονός που ικανοποιεί εν μέρει τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι χθες έκαναν πορεία διαμαρτυρίας στο κέντρο της Αθήνας. Την ίδια στιγμή πάντως, το υπουργείο κατήγγειλε περιπτώσεις καταστρατήγησης της ισχύουσας ρύθμισης, επιρρίπτοντας τις ευθύνες στους εκπαιδευτικούς, που δημιουργούσαν μικρά τμήματα τάξεων για να καλύπτονται οι θέσεις εργασίας.
Ειδικότερα, η δεύτερη γλώσσα εισάγεται στην Ε΄ Δημοτικού με δυνατότητα επιλογής μεταξύ Γαλλικών και Γερμανικών. Στο Γυμνάσιο στις επιλογές των μαθητών προστίθενται τα Ιταλικά και τα Ισπανικά. Για τη διδασκαλία της δεύτερης γλώσσας έως σήμερα προϋπόθεση ήταν να υπάρχουν τουλάχιστον 12 μαθητές με την ίδια επιλογή γλώσσας σε κάθε Γυμνάσιο. Το όριο ήταν μικρότερο -8 μαθητές- για ακριτικές περιοχές. Προβλεπόταν, μάλιστα, η δυνατότητα για ακόμα μικρότερο αριθμό μαθητών ανά τμήμα, εάν υπήρχε διαθέσιμος εκπαιδευτικός. «Αυτό οδήγησε σε περιπτώσεις με τμήματα πολύ μικρότερα των 8, ακόμα και με ένα μαθητή», λέει το υπουργείο. Μάλιστα, παρουσιάζει περιπτώσεις καταστρατήγησης της δυνατότητας παράλληλης διδασκαλίας τεσσάρων γλωσσών. Ενδεικτικά, σε Γυμνάσιο που διδάσκονταν και οι 4 γλώσσες, τα 5 γενικά τμήματα της Α΄ Τάξης έσπασαν σε 17 τμήματα ξένης γλώσσας: 5 Γαλλικών (με 7 έως 11 μαθητές), 5 Γερμανικών (με 2 έως 6 μαθητές), 5 Ιταλικών (με 2 έως 10 μαθητές) και 2 Ισπανικών (με 9 μαθητές έκαστο). Ετσι, ενώ, θα έπρεπε να απαιτούνται 10 εκπαιδευτικές ώρες για την κάλυψη της δεύτερης γλώσσας στην Α΄ Τάξη, τελικά απαιτήθηκαν 34 εκπαιδευτικές ώρες.
Στις αρχές Ιουνίου απόφαση τις αρμόδιας υφυπουργού Παιδείας κ. Εύης Χριστοφιλοπούλου όρισε ότι από το 2011-12 θα διδάσκεται μόνο μία γλώσσα. Χθες, το υπουργείο έκανε μια μερική υπαναχώρηση, ανακοινώνοντας τα εξής:
- Για το 2011-12 στα 961 Δημοτικά με Ενιαίο Αναμορφωμένο Πρόγραμμα και στα 6θέσια και άνω Δημοτικά, παραμένει η δυνατότητα επιλογής, μεταξύ Γαλλικών και Γερμανικών. Οι μαθητές της Ε΄ Δημοτικού θα επιλέγουν, κατά πλειοψηφία, τη γλώσσα που θα διδαχθεί.
- Μόνο για τους μαθητές της ΣΤ΄ Τάξης του 2011-2012 ορίστηκε μεταβατική περίοδος, και θα συνεχίσουν τη γλώσσα που άρχισαν φέτος, στην Ε΄ Τάξη, έστω κι αν δεν αποτελούν πλειοψηφία.
- Από το 2011-12 οι μαθητές της Α΄ Γυμνασίου θα διδάσκονται δεύτερη ξένη γλώσσα, με κριτήριο την ειδικότητα που έχει ο μόνιμος εκπαιδευτικός του σχολείου.
- Στις περιπτώσεις που υπάρχουν εκπαιδευτικοί δύο ή περισσότερων ειδικοτήτων, ο διευθυντής θα συγκεντρώσει τις επιλογές των μαθητών που φοιτούν στη ΣΤ΄ Δημοτικού για τη γλώσσα που θέλουν να διδαχθούν και θα εισηγείται στον Διευθυντή Εκπαίδευσης.
- Για το Γυμνάσιο ορίζεται διετής μεταβατική περίοδος. Δηλαδή, μόνο οι μαθητές, που θα φοιτήσουν στη Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου το 2011-12 και στην Γ΄ Γυμνάσιου το 2012-13, θα συνεχίσουν να διδάσκονται τη γλώσσα που έχουν ήδη ξεκινήσει.
- Και σε Δημοτικό και σε Γυμνάσιο προϋπόθεση είναι να υπάρχουν τουλάχιστον 15 μαθητές ανά τμήμα και 12 στα σχολεία νησιωτικών και ακριτικών περιοχών.
 Πηγή: KATHIMERINI.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου