Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Ν.Σερρών
και ο Σύλλογος Ελληνογαλλικής Φιλίας «Σέρρες - Fosses», με την υποστήριξη της
Περιφερειακής Ενότητας Σερρών, διοργανώνουν τη Δευτέρα 15 Οκτωβρίου 2018
στις 7μμ, στο Αμφιθέατρο «Γεώργιος Καφταντζής» της Δημόσιας
Κεντρικής Βιβλιοθήκης Σερρών, εκδήλωση με τίτλο:
«Ας σκεφτούμε….» - Αφιέρωμα
στον Κορνήλιο Καστοριάδη
Η εκδήλωση περιλαμβάνει την προβολή
της εκπομπής «Παρασκήνιο» - ΕΡΤ(1991): «Διανοούμενοι,
Πολιτική, Δημιουργία» - Κορνήλιος Καστοριάδης, σε
σκηνοθεσία του Σερραϊκής
καταγωγής σκηνοθέτη Τάκη Χατζόπουλου,
που θα παραβρεθεί στην εκδήλωση.
Την προβολή του Ντοκιμαντέρ θα
ακολουθήσει εισήγηση από τη φιλόλογο Χριστίνα
Παπαδημητρίου και διάλογος με το κοινό, με συντονιστή τον εικαστικό Βασίλη
Βαφειάδη.
Ο Κορνήλιος
Καστοριάδης γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1922 και πέθανε στο Παρίσι το
1997. Σπούδασε νομικά, οικονομία και φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου
συνδέθηκε με αδιάλειπτη φιλία με τον Κωνσταντίνο Δεσποτόπουλο. Από το 1945
μετοίκησε στη Γαλλία και το 1948, ίδρυσε με τον Κλωντ Λεφόρ την ομάδα
«Σοσιαλισμός ή βαρβαρότητα» και εκδίδει την ομώνυμη θρυλική επιθεώρηση, όργανο
κριτικής και επαναστατικού προσανατολισμού, τα 40 τεύχη της οποίας εκδόθηκαν
από το 1949 μέχρι το 1965.
Οι ιδέες τους οδήγησαν στο «ρήγμα» του Μάη 1968,
όπως αναγνώρισε ρητά ο Ντανιέλ Κον-Μπεντίτ, ηγέτης της φοιτητικής εξέγερσης. Η
εξέλιξη της σκέψης του Καστοριάδη τον οδήγησε από την αυτονομία του
προλεταριάτου στην κριτική της γραφειοκρατίας· από την κριτική του οικονομικού
συστήματος του Μαρξ στον επαναπροσδιορισμό του περιεχομένου του σοσιαλισμού,
από την κριτική της κληρονομημένης φιλοσοφικής σκέψης του ελληνο-δυτικού
πολιτισμού στη σύλληψη της ιδέας του φαντασιακού στοιχείου, που βρίσκεται στο
κέντρο της ανθρώπινης ψυχής, της κοινωνίας και της ιστορίας. Μείζονα φιλοσοφικά
έργα του είναι: Η φαντασιακή θέσπιση της κοινωνίας, Τα σταυροδρόμια του
λαβύρινθου, Χώροι του ανθρώπου. Σύμφωνα με τον Εντγκάρ Μορέν, η ρηξικέλευθη
φιλοσοφία αυτού του επαναστάτη διανοητή ίσως να είναι η μόνη που θα μείνει στον
20ο αιώνα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου